Iedereen weet dat het woord Selfie volgens de Oxford English Dictionary het woord van 2013 is geworden. Voor degenen die niet op de hoogte zijn – dit zijn foto’s die zijn genomen met een uitgestoken hand (eendgezicht – optioneel), als je je eigen fotograaf bent. Niet iedereen vroeg zich af hoe je een trend kunt gebruiken om een merk te promoten. Dit is eigenlijk indrukwekkend: 30% van de foto’s die zijn gemaakt door jongens tussen 18 en 24 jaar zijn selfies. Trouwens, volgens een recente studie van Samsung neemt het mannelijke publiek zelfs meer ‘selfies’ dan het vrouwelijke publiek. Er is zelfs een diagnose die een bepaalde pathologische toestand van de patiënt aangeeft, genaamd “Selfieism” (zie details en andere interessante feiten op Wikipedia). Selfies is de populairste hashtag op Instagram onder tieners (op de tweede plaats – foto’s met eten, op derde – vrienden). Er zijn al meer dan 434 miljoen ‘selfies’ op Instagram (#me #photooftheday #selfie, etc.). Hun aantal groeit exponentieel. Een op de vijf maakt foto’s met als doel deze op Facebook, Twitter of Instagram te plaatsen. 10% van de respondenten geeft aan dat ze foto’s plaatsen direct nadat ze zijn gemaakt (binnen een minuut). Canon heeft al 2 mini-camera’s voor selfies uitgebracht. Apple zal waarschijnlijk aanzienlijke verbeteringen aanbrengen aan de camera aan de voorkant voor de iPhone 6s. Er zijn steeds meer mobiele applicaties die de doelgroep meer mogelijkheden bieden om ‘selfies’ te verwerken. Ik was erg onder de indruk van de groopic app. In 2013 werd $ 90.000 opgehaald bij de kickstarter. (9 keer meer dan het verwachte bedrag) voor het Shuttr-project – een ’trigger’ voor verschillende apparaten, om het nog gemakkelijker te maken om ‘selfies’ te maken. Selfies beginnen te worden gebruikt in advertenties voor verschillende projecten, bijvoorbeeld in promovideo’s voor het videospel Grand Theft Auto V. Naast een verscheidenheid aan sterren maakten de paus, Barack Obama en NASA-astronauten selfies. Snapchat groeit snel, met dagelijks meer dan 350 miljoen foto’s verwerkt. Er ontstaan merkwaardige projecten die iets kunnen opleveren – een paar in 9 uur bezocht bijvoorbeeld alle 118 stations van de metro van New York en legde op elk van hen ‘selfies’ vast (het zal me niet verbazen als deze foto’s ooit deel gaan uitmaken van de tentoonstelling Museum of Modern Art – je kunt ze googlen met hun namen James Doernberg en Kai Jordan). En hier bijvoorbeeld een verhaal over een Japanse man die een fotoproject “hitori date” maakte – een eenzame date. Helaas staat YouTube vol met video’s die zijn opgenomen door Amerikaanse tieners met de titel ‘Mooi of lelijk?’ – ze praten over zichzelf en vragen of ze mooi of lelijk zijn. De opmerkingen zijn meestal boos, wat te verwachten is. Yahoo voorspelt dat in 2021 ongeveer 900 miljard foto’s zullen worden gemaakt. En de meeste zullen “selfie” zijn, aangezien dit het populairste genre van fotografie is. En dit is niet alleen in de Verenigde Staten, maar ook in alle andere landen. Interessant is dat de markt voor fotoalbums aan het afsterven is – de meeste mensen slaan foto’s het liefst op hun computer / tablet / smartphone, Facebook en andere sociale netwerken op. Slechts 13% van de respondenten van 18-24 jaar heeft ooit een fotoalbum gebruikt. Dergelijke foto’s worden overal genomen. De meest exotische selfies worden gemaakt tegen de achtergrond van daklozen, bij begrafenissen en andere plaatsen en evenementen waar het, laten we zeggen, niet erg geschikt is. Hoogstwaarschijnlijk blijven videoselfies populair. Het virale effect van #StarbucksDrakeHands was de eerste “bel”. De NY Times heeft een uitstekende poging gedaan om dit fenomeen te analyseren – ik raad in ieder geval een selectieve blik op de opmerkingen aan. Er is de #AntiSelfieMovement-beweging – selfie-hatersband samen. Er is een versie die selfies in verschillende steden bepaalde kenmerken heeft. Deze site analyseert dus selfies die zijn gemaakt in Bangkok, Moskou, Berlijn, New York en Sao Paulo. Je kunt het natuurlijk afwijzen – je denkt dat dit narcisme bij tieners is en dat het snel voorbij zal gaan, maar het is beter om na te denken over hoe deze trend in je voordeel kan worden gebruikt: Offline kledingwinkels kunnen iets interessants bedenken en in paskamers implementeren – er worden immers een groot aantal selfies gemaakt. Het kan op zijn minst een winkellogo zijn, maximaal een coole inscriptie die alleen op de foto leesbaar is. Op luchthavens vind je vaak advertenties met augmented reality – dus je moet je richten op nieuwe mogelijkheden om selfies te nemen (naast een personage bijvoorbeeld). Een netwerk van sportverenigingen kan een collectie T-shirts uitbrengen “voor selfies” – met een eigenwijze tekst / afbeelding. Verkopers van accessoires en kleding kunnen een hashtag met de merknaam en het woord selfie op visitekaartjes en merkpakketten afdrukken om foto’s onder één hashtag te verzamelen en op alle mogelijke manieren bij te dragen aan de popularisering ervan onder jongeren. Een merk zou stedelijke selfies kunnen sponsoren om op foto’s en in het nieuws te verschijnen (zoals sensationele sociale banken, eigenlijk geen wifi). instagram marketing strategy 2020
|
https://marketingbook.shop/ |
![Image default](https://www.productenvanhetjaar.be/wp-content/uploads/2021/10/book-it-self.png)